В очікуванні фінального вебінару проєкту з HoReCa, підбиваємо підсумки його практичної частини.
Загальні рекомендації з впровадження безвідходних та кліматично дружних рішень в закладах гостинності на практиці мають бути конкретизовані та адаптовані для кожного конкретного закладу, враховуючи індивідуальні та регіональні особливості. Саме тому важливо безпосередньо відвідати заклади та провести морфологічний аналіз відходів, за кількісними даними якого можливо рекомендувати конкретні міри та способи підвищення ефективності менеджменту відходів. Таку можливість отримали 10 закладів – переможців, відібраних на конкурсній основі.
Географія наших відряджень була доволі широка — від Сум до Буковелю!
- Суми
- Дніпро
- Хмельницький
- с. Маліївці Хмельницької обл.
- с. Гайове Вінницької обл.
- Львів
- Дрогобич
- Буковель Івано-Франківської обл.
Як і різноманіття закладів — від великих готельних комплексів до кав’ярень формату “to go“. Майже кожна поїздка виявилась певним викликом, були складнощі з маршрутами, транспортом, пошуком місця для проведення аналізу та інші, але реалізаторки практичної частини, Пасенко Наталія та Гаєцька Наталія, з ними впорались.Так, довелось вперше провести аналіз цілого куба відходів (це 1000 л) силами двох людей за 7 годин (для порівняння, в попередньому проєкті аналіз 600 л відходів провели 6 людей за 5 годин).
Загалом зробили 7 морфологічних аналізів відходів в закладах 6 областей України. Такий аналіз — це базова лінія, від якої, маючи кількісні розрахунки, можна планувати покращення, розробляти стратегію, рухатись до досягнення “zero waste”. Практично для всіх екокординаторів(ок) результати морфології відходів їх закладів стали відкриттям, адже відображають наявну ситуацію з відходами, як вона є, і за нас говорять цифри. В цьому сенсі співробітникам закладу дуже пізнавально долучатись до процесу (визнання самих учасників).
Маємо як конкретні, так і загальні висновки щодо першочергових проблем, які необхідно вирішувати. Так, велика проблема полягає в поводженні з біовідходами (органікою), які складають в середньому половину маси всіх відходів. Централізоване компостування працює тільки у Львові, в інших містах треба докладати зусиль в пошуках тих, хто на постійній основі буде забирати органіку, для компостування, переробки, на корм тваринам. Більше можливостей мають власники садиб та закладів із земельними ділянками для запровадження присадибного компостування. Деякі заклади вже зараз в пошуку таких рішень.
Заклади вже почали роздільно збирати вторсировину, залишилось охопити всі її види, що підлягають переробці та зробити сортування видимим та доступним і для відвідувачів, адже заклади є “агентами впливу” на гостей, колег, партнерів і можуть суттєво змінити ставлення до відходів серед своєї аудиторії.
Іншою великою проблемою є 1-разова тара, посуд, прибори в закладах “to go” та в доставці. Часткове, поступове впровадження багаторазової та оборотної тари популяризація покупок “у свою” та відмова від зайвих приборів — це те, що можна робити вже зараз. Почати можна також із переходу на паперові вироби (серветки, рушники, пакти, офісний папір) з вторинного паперу.
Ці та інші різноманітні питання обговорювались із екокоординатор(к)ами закладів на індивідуальних консультаціях. Щоб дати відповіді на конкретні запити від закладів, команда проєкту шукала матеріали, контакти, організації, приклади, можливості, місцевих підрядників. Питання стосувались як окремих видів відходів, економії ресурсів, можливих партнерств, так і екологічного озеленення й блакитної інфраструктури. І ми дуже раді такій активній зацікавленості представників сфери HoReCa в пошуку та реалізації безвідходних та кліматично дружніх рішень.
Також консультації отримали 2 львівських заклади — фіналісти з попереднього проєкту. Їх цікавили можливості з проведення безвідходних подій та принципи присадибного компостування, останнє освоїли на практиці в алеї компостерів в просторі міського садівництва “Розсадник”.
В межах практичної частини одним із закладів було проведено Подію в стилі “На шляху до нуль відходів”, яку було підготовлено та проаналізовано за критеріями сертифікації “Подія На шляху до Zero Waste”, більш докладно про подію тут. До цього апробували алгоритм роботи з організаторами подій на невеликому заході для молоді. Бачимо перспективи для розвитку цього направлення, практично всі події можуть бути проведені за принципами “нуль відходів” або “на шляху до нуль відходів”, а це і камерні заходи, закриті, фестивалі, ярмарки, виставки, тренінги, з’їзди, змагання, майстер класи, лекторії, конференції.
Всі ці напрацювання було систематизовано в збірці екологічних кейсів закладів гостинності (презентація на фінальному вебінарі).
Проєкт «Відновлення і модернізація закладів гостинності на принципах Zero Waste & Climate Friendly для зеленого розвитку громад України» реалізується ГО Екологічні новини (м. Херсон), ІГ Mariupol Zero Waste (м. Маріуполь), Društvo Ekologi brez meja (Словенія), за підтримки Zero Waste Alliance Ukraine та Europe Climate Foundation, термін проєкту квітень-вересень 2023.