Гент відомий у Європі своїми фестивалями. За рік у місті проходить понад 2000 фестивалів. Ghent Festivities є одним із найвідоміших фестивалів і визнаний фламандською нематеріальною спадщиною. Звичайно, як і на кожному фестивалі, тут вам запропонують смачно поїсти та випити. І саме в зоні фудкортів утворюється чималий обсяг відходів.
Ось так виглядало місто Гент після одного з фестивалів, після чого комунальні служби ще три дні прибирали місто, що очевидно є доволі ресурсозатратно. Саме тому організатори фестивалю вирішили діяти інакше. Ініціативна група за підтримки місцевої влади запустила компанію — Wash-it — головне завдання якої — миття багаторазових стаканчиків для напоїв.
Як працює Wash-it?
Першим кроком для запуску бізнесу стало створення сайту. Це виявилося супер дієво, адже команді таким чином було легше зібрати запити від організаторів подій, побачити цінність своїх послуг на ринку та розробити відповідну пропозицію клієнтам.
Компанія займається виключно миттям та сушінням багаторазових стаканчиків та ємностей. Компанія не має власних стаканчиків, проте компанія співпрацює з постачальниками, які надають придатні для повторного використання ємності. Серед них — Goodless, CupConcept, Re-uz.
Федерація музичних фестивалів у Фландрії (FMiV) є активним членом Wash-it та підтримує їх в індустрії фестивального руху, заохочуючи своїх клієнтів зменшувати відходи під час проведення подій та використовувати місцеву мережу миючих потужностей у Фландрії. Це безумовно показовий приклад екологічно відповідального бізнесу.
Цікавим також є те, що це соціальний бізнес, адже вони працевлаштовують людей з інвалідністю. Згідно регіонального законодавства, такий статус забороняє бізнесу проводити будь-яку діяльність вночі або на вихідних та на свята. Та навіть попри ці обмеження компанія залишається конкурентоспроможною й отримує прибуток на рівні з іншими місцевими бізнесами.
А тепер трохи про технологію:
Компанія має великі миючі машини, спроєктовані та вироблені спеціально для них. Загалом у Генті працюють три таких підприємства, а по всій Фландрії ми вже говоримо про найбільшу мережу мийних машин у Європі з потужністю, здатною вимити понад 2 мільйони стаканчиків на тиждень, що становить 100 млн стаканів на рік.
Процес миття доволі легкий: на лінії конвеєра є спеціальні гачки, куди насаджуються стаканчики і відправляються в першу секцію. Там відбувається миття, після чого стаканчики переходять у секцію сушіння при 90°С. Така температура дозволяє швидко висушити стаканчики та позбутися бактерій. Відразу після миття ємності відправляють у холодильник, де зберігають до моменту подальшого транспортування на події.
На миючій лінії працюють лише чотири людини. Весь процес триває 12 хвилин. За годину миття та сушки вдається очистити 9000 ємностей.
Та й сам цей процес енергетично вигідний: за підрахунками компанії, миття, сушіння та логістика потребує набагато менше енергії, ніж виробництво, експлуатація та утилізація одноразових стаканчиків.
Компанія відкрила свою першу миючу лінію за тиждень до локдауну у 2019 році і навіть попри це вони все ж вийшли на позитивні економічні показники. Загалом компанії знадобилось чотири роки, щоб стати самоокупною та почати заробляти. Наступні лінії, які відкривалися у більш економічно сприятливий час, окуповувалися за півтора-два роки.
Як це працює для клієнтів?
Як організатор фестивалю або будь-якої іншої події ви замовляєте стаканчики через онлайн-форму, де вказує:
- Свої дані
- Кількість і тип стаканчиків, які ви хочете помити
- Місце та дату, коли стакани потрібно отримати або повернути.
Опісля цього замовник отримує свою пропозицію. Великі події оплачують усі процеси, включаючи оренду стаканчиків, миття, логістику. Сума за миття становить 6-12 центів/стаканчик, вартість залежить від виду та форми виробу. Малі некомерційні події (до 2500 відвідувачів) платять тільки за миття. Оренда і транспортування покриває муніципалітет, міжмуніципальні компанії, пивна галузь та різні асоціації. Під некомерційними заходами маються на увазі, до прикладу, шкільні фестивалі, скаутські зібрання або ж фестивалі сусідів.
Також фестивалі або компанії можуть замовити брендовані горнятка зі своїм логотипом. Це трішки дорожче, проте сприйматиметься як нативна реклама.
На самій події відвідувачі сплачують депозит 1-2 євро (сума залежить від матеріалу та форми ємності), який вони забирають відразу після повернення ємності до будь-якого пункту продажу. В компанії стверджують, що при більшому депозиті вони спостерігають більший відсоток повернення тари. Загалом протягом фестивалю компанія втрачає до 4% тари в результаті неповернення або ж пошкодження.
Після початку роботи Wash-it з 1 січня 2020 року уряд Фландрії зобов’язав організаторів подій використовувати багаторазові стаканчики на масових заходах. Це є найбільш підсилюючий фактор для запуску системи поворотної тари на громадських заходах.
Кейс Wash-it показує позитивні результати за рахунок декількох складових, зокрема:
- відповідне законодавство, або місцеві політики, які сприяють розвитку сфери повторного використання у регіоні;
- бажання бізнесу відмовлятися від одноразового паковання та ємностей і обирати більш сталу альтернативу;
- налагоджена система взаємодії між трьома взаємозалежними сторонами (логістична компанія, виробник стаканчиків та мийна компанія);
- активна залученість громадськості, асоціацій, місцевої та регіональної влад у процес становлення та функціонування компанії.
Детальніше про системи повторного використання паковання та депозитно-поворотну систему читайте за активними посиланнями.