Правки до законопроєкту “Про упаковку та відходи упаковки”

Ми долучились до коментування законопроєкту про упаковку та відходи упаковки – це один з найважливіших підзаконних актів, який має врегулювання питання використання паковання в Україні.

Ми раді поступу, що показує нам Міндовкілля, тому що це перший системний документ, що доповнює рамковий закон про відходи. Дуже важливо не ставити на паузу законодавство у сфері управління відходами, а наповнювати і розвивати його.

Тим не менш, ми закликаємо Міністерство брати до уваги зовнішні фактори, зокрема той факт, що саме зараз в Європейському парламенті триває процес розгляду та обговорення Директиви про упаковку та відходи упаковки (Packaging and Packaging Waste Regulation), результатами якого мають бути чіткі показники, які країни-члени та асоційовані члени мають взяти в роботу; а також внутрішні фактори, зокрема той факт, що під час обговорення проєкту закону виникло чимало суперечностей та питань, які потребують подальшого обговорення.

Тут якраз хочемо поділитись нашими пропозиціями для доповнення та покращення законопроєкту, приведенням його до європейських норм із використанням кращих zero waste практик:

  1. Доповнення до термінології:  до переліку термінів додати визначення життєвий цикл упаковки. Цей термін згадується у Проєкті двічі, однак не пояснюється; вважаємо за належне додати цей термін та його пояснення, тому що воно є ключовим для стандартизації упаковки, багаторазової зокрема.
  2. Дотримання ієрархії управління відходами: у законопроєкті недостатньо згадок про можливості повторного використання (Reuse) і це потрібно змінити. Починаючи від зобов’язання для бізнесів збирати паковання для повторного використання та вести його облік (доповнення до ст. 11 і 13), через маркування на одноразовій упаковці з інформацією про багаторазові альтернативи (доповнення до ст. 24) і до показників повторного використання: вони цим законом не встановлені зовсім, але важливі для наших євроінтеграційних планів. Зараз у ЄС переглядаються норми Директиви про упаковку (1994), якою будуть встановлені мінімальні показники повторного використання, і досягення цих показників для України також буде обов’язковим. Ми маємо бути до цього готовими і рухатись саме в цьому керунку..
  3. Частина інформації у додатках теж потребує доповнення та додаткового роз’яснення. Пропозиції до Додатку 3. Мінімальні цільові показники з рециклінгу відходів упаковки. У переліку видів відходів упаковки додати роз’яснення до категорії Інші види пластику: які типи пластику сюди входять та які характеристики має виконувати упаковка, щоб бути віднесеною до цього типу. До переліку видів відходів упаковки додати багатошарову/комбіновану упаковку типу тетра пак та встановити мінімальні показники на рівні зкатегорією інші види пластику.
  4. Також ми зауважили порушення нормотворчої техніки:. Чому проєктом закону “Про упаковку та відходи упаковки” вносяться зміни до рамкового закону України “Про управління відходами” у контексті відходів від руйнування? Ці відходи не є співставними, не відносяться до однієї категорії. Загалом, ми вважаємо правильним визначення терміну “відходи від руйнування” у контексті рамкового закону, але не вважаємо доцільним та законним внесення цих правок через проєкт закону “Про упаковку та відходи упаковки”.

Звісно ж, ми розуміємо контекст: воєнні дії тривають, бізнеси втрачають свої потужності, фінансування, інколи вони змушені переїжджати і будувати все з нуля; системи управління відходами працюють не в усіх населених пунктах; деякі переробні потужності призупинили свою діяльність або ж зруйновані.

Зараз ми маємо багато перешкод на шляху, але ми маємо розрізняти тактичні та стратегічні цілі. Тому є етапи реалізації нововведень, процедури перегляду і доповнення, ми маємо розробити стратегію і бачення, а тактичні кроки здійснювати в міру можливостей і наявних ресурсів. Тільки так ми збудуємо дієву та ефективну систему управління ресурсами та відходами. 

Деталі:

21 квітня 2023 року Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України оприлюднило проєкт Закону України “Про упаковку та відходи упаковки”. Ми, громадська Спілка “Український Альянс Нуль Відходів” розробила ряд рекомендацій та застережень для подальшого доопрацювання проєкту Міністерством. Ознайомитися з листом ви можете за посиланням.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *