Пластик геть! Як маленький львівський бізнес робить добру справу для всієї планети

Давайте визнаємо: часто бути екосвідомим та не створювати зайвого сміття в нашій країні дорого. Екоторбинки коштують дорожче за безкоштовні поліетиленові пакети. Щоб купити молоко на розлив, спочатку треба знайти скляну пляшку, а потім магазин, де таке молоко продається. Сертифіковані товари часто дорожчі. І це йдеться про труднощі еконалаштованих споживачів. А як бути самим виробникам товарів і послуг? Здається, що відмовитися від пластику і одноразового паковання в промисловому масштабі складно. Однак попит на зелений бізнес в Україні  існує і розпочати його цілком можливо.

Працюйте  для споживача, який поділяє ваші цінності

Льоля Ланда — співзасновниця сервісу доставки їжі Lvivsmartfood, який з 2017 року доставляє денні раціони здорового харчування лише у скляних багаторазових контейнерах. Один такий контейнер коштує щонайменше 100 гривень. Кожному  клієнту потрібно доставити його замовлення в полотняній торбі 5-6 контейнерів за раз.

Забирає їх кур’єр тільки на ранок, коли привозить їжу на наступний день. У таких самих контейнерах. Тому одним таким набором не обійтися. Тобто, на одного постійного клієнта на старті треба витратити приблизно 1950 гривень. І це тільки на екологічне паковання, яке часом псується і не повертається. Амортизується такий набір протягом двох місяців постійного використання.

Звичайний пластиковий комплект коштує 30 гривень на день, але пролежить на звалищі  кілька століть. Запитаєте, де Льоля та її родина знайшли мотивацію та кошти на таку добру справу?

Після трагедії на Грибовицькому сміттєзвалищі стало зрозуміло, що необхідно мінімізувати генерування сміття. Сергій, чоловік Льолі, переконав усіх, що єдиний вихід — це скляні багаторазові контейнери. Офіс однієї IT-компанії, що розташований поруч, підтримав цю ідею та закупив для себе багаторазові контейнери. А станом на зараз це принципова позиція, яка ґрунтується на переконаннях цілої родини.

Клієнти Lvivsmartfood — це суперлояльні споживачі, які люблять не тільки здорову і смачну їжу, а й поділяють цінності бренду і приносять більшу частину прибутку компанії.

Більше, аніж 60 замовлень на день, Lvivsmartfood не приймає. Звичайно, на прохання замовника їжу можуть покласти у одноразовий посуд з ламінованого паперу та додати прибори з кукурудзяного крохмалю. Проте таке паковання актуальне лише для 10% прихильників Lvivsmartfood.

Ще один успішний бізнес Льолі Ланди та її родини — Kafe Jerusalem. Страви доставляються в одноразовому пакованні, проте постійні клієнти можуть купити страви «на виніс» у своєму посуді або взяти скляні контейнери. 

«Ми сімейний заклад і сімейний бізнес, тому можемо бути гнучкими у таких речах. Коли ти працюєш для людей і знаєш, хто ці люди, це зовсім інший рівень довіри і лояльності. Колись ми з чоловіком вирішили не збільшувати купи сміття у нашому Львові і наші постійні клієнти думають та  відчувають так само. Відмова від одноразового посуду — це частина соціальної відповідальності нашого бізнесу і наш вибір. І я дуже радію, що наші страви подобаються людям, які поділяють наші погляди», — каже Льоля Ланда.

Відмовляйтесь від зайвого самі і давайте цей вибір іншим

Можливість  придбати паперовий пакет замість пластикового чи відмовитись від приборів під час доставки — опції, що майже не потребують вкладень в бізнес-процеси, але можуть стати вирішальними для споживачів. Так родина Льолі відмовилася від улюбленої доставки піци через те, що їм постійно вкладали пластикові прибори у замовлення, незважаючи на постійні прохання цього не робити.

«Ми давно доставляємо наші раціони і страви з  ресторану без приборів, у нас навіть і у думках немає їх класти. Хто перший раз замовляє, дивується, але зрештою, смак вирішує все. Хоча за запитом ми, звичайно, покладемо  біорозкладані виделки та ножі», — каже Льоля. 

Не всі  підтримують філософію «нуль відходів», проте якщо людина готова менше забруднювати довкілля, надайте їй цю можливість. І досить вже пластикових трубочок для напоїв. А для тих, кому вони особливо потрібні, давно вигадали багаторазові чи паперові. 

Закладайте утилізацію, повторне використання і повернення паковання у собівартість товарів

Часто людям важко докласти власних зусиль для зменшення відходів, проте вони готові віддати задля цього трошки грошей. Ваше паковання може бути таким міцним, якісним і гарним, що його просто не стануть викидати, а будуть використовувати у якості контейнера для печива чи коробочки для ґудзиків.

Ви можете організувати безкоштовну послугу вивезення та утилізації паковання ваших габаритних товарів і заздалегідь  закласти її у собівартість. Також ви можете запровадити у вашому магазині систему повернення тари або відпускати продукти у багаторазову тару покупців. Так само, як колись всі ходили за квасом чи сметаною зі своїми баночками та бідончиками, або здавали порожні пляшки у пункт прийому склотари і отримували за це гроші. 

За багато років у сімейному ресторані Льолі навіть з’явилась цікава Zero Waste-традиція: клієнти, замовляючи до свого святкового столу традиційного фаршированого коропа — гефілте фіш, приносять свої тарелі, на які їм і заливають рибу. «Від цього ваш домашній стіл виглядає більш атмосферно, а нам навіть посуд мити не треба, — посміхається Льоля. — Якщо ви добре робите свою справу, завжди будуть ті, хто вас підтримає. Не бійтесь експериментувати і шукати нові рішення», — закликала вона. 

Якщо щось залишається, сортуйте та компостуйте

Який би вид діяльності ви не обрали, якщо у вас є відходи, що неможливо перевикористати, їх завжди можна сортувати. І це найлегше, що можна зробити задля захисту довкілля. Органіка, скло і картон можна здавати у пункти прийому вторинної сировини.  

«Сортувати скло, картон і рештки харчів — це правило на нашій кухні і у наших закладах. Так, підсвідомий опір персоналу можливий, старші люди до цього не звикли. Проте не зупиняйтесь. Ми також створюємо умови і для сортування сміття, яке викидають наші відвідувачі у залі. Зазвичай це працює. Тепер картон у нас забирає один з мешканців будинку неподалік, а органіку компостує на дачі одна з наших прибиральниць. Зміни неможливі одразу, але вони важливі», — каже Льоля. 

Шукайте однодумців і співпрацюйте з екологічними громадськими організаціями

У кожному місті є люди які поділяють цінності Zero Waste, підтримують екологічне і свідоме споживання та переконують у цьому інших. Ви можете долучитись до міжнародної кампанії  #WeChooseReuse як підприємець чи приватна особа, почати відмову від одноразового пластику і втілювати принципи свідомого споживання у повсякденному житті.

В Україні драйвить акцію і об’єднує небайдужих людей Zero Waste Alliance Ukraine. На місцях рух підтримують Zero Waste Society, Kharkiv Zero waste, Zero waste Lviv. Всебічне запровадження концепції «нуль відходів» у закладі чи на підприємстві вимагає чимало вкладень та зусиль, проте варто розпочати з маленького простого кроку і впевнено йти далі.

«Мій чоловік — головна рушійна сила на нашому шляху до нульових відходів. Він почав сортувати відходи дуже давно, і наші скляні контейнери — цілком його ідея. Тепер дотримуємося принципів екологічного життя і у бізнесі», — каже Льоля.

Співвласниця екосвідомого бізнесу наголошує, що кожна компанія може робити свій внесок у зменшення негативного впливу на довкілля, але дуже важливо бути відкритими і клієнторієнтованими. «Ми працюємо для людей і поважаємо різноманітність поглядів, тому у нашому закладі і при замовленні доставки комфортно усім. А загалом, ніякого секрету успіху немає: просто роби те, що подобається тобі, і це сподобається іншим!», — підсумувала Льоля Ланда.

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *