Наприкінці січня 2025 року уряд схвалив Національний план управління відходами до 2033 року. Впродовж року після набрання ним чинності органи місцевого самоврядування мають розробити регіональні плани й описати конкретні цілі та заходи задля зменшення відходів в області впродовж наступних десяти років.
Крім того, що регіональний план управління відходами дозволяє налагодити співпрацю обласних рад із територіальними громадами, документ є основою для розробки місцевого плану управління відходами. Що для його створення варто знати громадам — розповідаємо разом з експерткою проєкту «Міста Нуль Відходів в Україні» за підтримки програми LIFE, керівницею юридичного відділу МБО «Екологія-Право-Людина» Ольгою Мелень-Забрамною.
Хто розробляє та погоджує місцевий план управління відходами?
Документ складає кожна територіальна громада. Для цього може формуватися робоча група серед представників органів місцевого самоврядування, місцевих науковців, екологів та інших фахівців. Також для підготовки проєкту плану можуть залучатися й окремі суб’єкти господарювання, що мають відповідний досвід, в тому числі обрані за результатами тендеру.
Місцевий план має містити перелік завдань і заходів для управління відходами, що базуються на регіональному та національному планах, з тими ж цілями, термінами виконання, необхідними ресурсами, а також з урахуванням поточного стану сфери управління відходами і що важливо — реальної ситуації з відходами в конкретній місцевості.
Затверджується план сільськими та міськими радами для кожної територіальної громади та має бути погоджений з облдержадміністрацією.
Коли починати?
Розпочинайте якнайскоріше, адже збір вихідних даних для такого плану вимагає чимало часу. Спершу на офіційному сайті орган місцевого самоврядування має опублікувати інформацію про початок роботи над планом, вказати відповідальних осіб і тут же сповістити про створення робочої групи та як доєднатися до неї. Завдання робочої групи — підготувати пропозиції до проєкту місцевого плану та погодити документ.
Всі мешканці громади можуть звернутися до ОМС з пропозиціями: надіслати листа до муніципалітету електронною поштою чи принести ідеї напряму відповідальному за місцевий план управління відходами.
Що важливо зробити ДО написання місцевого плану управління відходами?
- Актуалізуйте інформацію, котра стане основою вашого плану
Визначте наявну в громаді інфраструктуру управління відходами, її стан та потужності об’єктів, виявіть основні джерела утворення різних типів відходів, їхні обсяги.
- До обговорення майбутнього плану долучайте мешканців
Люди можуть висувати претензії до діючої системи управління відходами, ідеї та побажання щодо нового плану, можуть поділитися даними, яких муніципалітету раніше бракувало для розробки документа. Корисною буде й інформація про проєкти у сфері управління відходами (в тому числі громадські ініціативи), що можуть чи вже реалізуються в громаді і можуть бути закріплені в місцевому плані, а отже підтримуватися місцевою владою.
Враховуючи думки жителів громади, відкрито обговорюючи з ними проблему відходів, муніципалітет тим самим підвищує довіру до запланованих дій в управлінні відходами, а після затвердження плану матиме підтримку з боку громадськості.
Громадські слухання можна розпочинати вже з проєктом місцевого плану управління відходами та з готовим звітом про стратегічну екологічну оцінку (СЕО) цього плану. Останній, до речі, рекомендую проводити паралельно з розробкою проєкту плану. За результатами СЕО ви зможете доопрацювати план, щоб запобігти чи бодай зменшити негативні наслідки для довкілля та здоров’я мешканців від реалізації деяких заходів, наприклад, розміщення полігонів.
Проєкт плану та звіт СЕО потрібно опублікувати на сайті муніципалітету та в Єдиному реєстрі стратегічної екологічної оцінки.
- У процесі виконання плану перевіряйте, наскільки коректно і вчасно виконуються зазначені в документі заходи, чи дійсно ці дії ведуть до зменшення відходів та їх запобігання
Щороку орган місцевого самоврядування має подавати звіт про хід виконання місцевих планів в частині досягнення локальних цільових показників. Інформація має бути доступна мешканцям, тому знову-таки доцільно все розміщувати на офіційному сайті та в соцмережах органу місцевого самоврядування.
Детальніше про те, які розділи мають бути в місцевому плані управління відходами і що описувати далі, читайте в продовженні статті на порталі «Децентралізація».
Проєкт «Міста Нуль Відходів в Україні» співфінансується Європейським Союзом. Погляди та думки, висловлені в цій публікації, належать виключно автору(ам) і не обов’язково відображають погляди Європейського Союзу або CINEA. Ані Європейський Союз, ані орган, що надав фінансування, не несуть за них відповідальності.

English