Правила технічної експлуатації установок із спалювання відходів та установок із сумісного спалювання відходів – тест для Міндовкілля

9 травня 2024 року на офіційній інтернет-сторінці Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України був опублікований проєкт наказу «Деякі питання експлуатації установок спалювання відходів та установок сумісного спалювання відходів», яким планується затвердження Правил технічної експлуатації установок із спалювання відходів та установок із сумісного спалювання відходів. 

Під час громадського обговорення цього проєкту УАНВ подав свої пропозиції до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України. Насамперед варто зауважити, що в основному Директива ЄС 2010/75 про промислові викиди, яка встановлює вимоги до експлуатації установок спалювання, імплементована в проєкт Правил технічної експлуатації установок із спалювання відходів та установок із сумісного спалювання відходів. Безперечно, це позитивний момент в процесі євроінтеграції України в частині вимог до установок спалювання та сумісного спалювання. Також це крок з боку нашої держави до ефективного захисту довкілля, оскільки забезпечується належне нормативне регулювання щодо функціонування установок зі спалювання відходів. Однак є деякі критичні моменти, які, на нашу думку, є вирішальними і повинні бути переглянуті.
Зокрема, йдеться про термін застосування Правил технічної експлуатації: передбачено, що вони будуть застосовуватися до нових установок спалювання відходів і установок сумісного спалювання відходів з дня припинення або скасування воєнного стану на території України, а до існуючих установок, введених в експлуатацію або щодо яких розпочато будівництво або замовлено і оплачено обладнання на основі проектної документації до набрання чинності цим наказом, – через 6 місяців після припинення або скасування воєнного стану на території України.

Це означає, що нові та існуючі установки зі спалювання відходів і сумісного спалювання до припинення або скасування воєнного стану в Україні будуть діяти не за новими правилами експлуатації установок спалювання відходів. Оскільки час припинення або скасування воєнного стану в Україні невідомий, відповідність експлуатації установок спалювання та сумісного спалювання вимогам Директиви ЄС 2010/75, а також належний захист довкілля від викидів та скидів установок спалювання, не буде забезпечно протягом невизначеного періоду, і це може суттєво “затягнути” процес переходу на нові правила. Вважаємо, що необхідно визначити початок застосування Правил технічної експлуатації установок зі спалювання та із сумісного спалювання відходів в конкретному часовому вимірі, з можливістю встановлення перехідного періоду, однак без прив’язки до припинення воєнного стану.

Також вважаємо за необхідне привести поняття «оператор установки» у відповідність до Закону України «Про управління відходами», в якому передбачено, що установкою спалювання є будь-яка стаціонарна або мобільна технічна одиниця та обладнання, призначене для термічного оброблення відходів. Оскільки у визначенні поняття “оператор установки”, що зазначено в Постанові КМУ від 1 березня 2024 р. № 229, вказано, що це суб’єкт господарювання, що здійснює або має намір здійснювати операції з відновлення та/або видалення відходів шляхом їх термічного оброблення лише на стаціонарній установці. Якщо це питання не буде врегульоване, мобільні установки будуть діяти поза правилами, що створюватиме серйозні негативні наслідки для довкілля, і водночас це суперечитиме Директиві ЄС  2010/75, яку Україна повинна імплементувати у своє законодавство.

Ще одним важливим моментом, який необхідно врегулювати належним чином, є відповідальність за порушення правил технічної експлуатації установок зі спалювання та сумісного спалювання відходів. Станом на сьогодні незрозуміло, які конкретні заходи відповідальності будуть застосовуватись до тих, хто не дотримується встановлених правил. Як наслідок, забезпечення належного та однозначного виконання правил технічної експлуатації усіма операторами установок ставиться під загрозу. У зв’язку з цим вважаємо за необхідне передбачити конкретні заходи відповідальності та ініціювати внесення змін/доповнень у відповідні нормативно-правові акти.   

Як підсумок, варто зазначити, що УАНВ підготував ще інші пропозиції та коментарі, які офіційним листом надіслано 4 червня 2024 року до Міністерства захисту довкілля і природних ресурсів.



Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *